Zmiana terytorialnego zasięgu urzędów skarbowych w Bydgoszczy

zmiany od 1.01.2011Z dniem 1 stycznia 2011 roku następują zmiany w terytorialnym zasięgu działania urzędów skarbowych. Zmiana dotyczy I i III US.
Dotychczasowa granica (ul. Gdańska) zostaje przeniesiona na al. Stefana Kardynała Wyszyńskiego.

„…Terytorialny zasięg działania Naczelnika Trzeciego Urzędu
Skarbowego w Bydgoszczy wyznacza granica przebiegająca:
– z Naczelnikiem Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
od mostu Pomorskiego, al. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, al.
Armii Krajowej,
– z Naczelnikiem Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
nurtem rzeki Brdy od Mostu Pomorskiego do Mostów
Solidarności ul. Marszałka Focha, ul. Kruszwicką, ul. Szubińską.
Ulice graniczne objęte są terytorialnym zasięgiem działania
Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy…”

Na terenie kraju zmiany zasięgu terytorialnego dotyczą również Gliwic i Poznania.

Link do strony głównej

Przydatne kalkulatory

Na naszych stronach udostępniamy kalkulatory, które mamy nadzieję wyjaśnią jak obliczać daną kwotę – np: podatek ryczałtowy, dochodowy, wynagrodzenia z umów o pracę i zlecenia.

Udostępniamy:
1.kalkulator podatek dochodowy
2.Podatek ryczałtowy
3.Wynagrodzenie od kwoty brutto do netto
4.Wnagrodzenie od kwoty netto do brutto
5.Wyliczający rachunek do umowy zlecenia
6.Znajdujący materiały budowlane podlegające zwrotowi Vat

Prosimy o informacje jakiego kalkulatora potrzebujesz?
Postaramy się o jego wykonanie i bezpłatne udostępnienie.

Link do strony głównej

Formularze ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej.

Udostępniamy bezpłatnie następujące formularze pozwalające otrzymać dokument w formacie pdf:
1. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej edg-1
2. Zgłoszenie dodatkowych miejsc prowadzenia działalności edg-mw
3. Rachunek
4. Faktura VAT – stawki podatku vat do roku 2010
5. Faktura vat stawki 2011
6. Nota korygująca
7. Kwestionariusz osobowy
8. Umowa o pracę
9. Umowa zlecenie
10. Świadectwo pracy
11. Zaświadczenie o dochodzie
12. Oświadczenie ZUS do dokonania rozliczenia rocznego
wysokości wypłaconego świadczenia w związku z osiąganiem dodatkowego przychodu.
13. Pełnomocnictwo

Prosimy o informacje jakiego formularza potrzebujesz?
Postaramy się o jego wykonanie i bezpłatne udostępnienie.

Link do strony głównej

Jak wypisać umowę zlecenie zawartą z uczniem lub studentem?

Umowa zawarta z uczniem lub studentem.

Nie podlegają ubezpieczeniom społecznym uczniowie gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, ponadpodstawowych oraz studenci do 26 roku życia jeśli zawarli umowę z innym podmiotem niż własny pracodawca.
(Nie są studentami uczestnicy studiów doktoranckich i podyplomowych)
Jeśli student jest pracownikiem i otrzymuje on zlecenie od pracodawcy, to podlega do wszystkich ubezpieczeń.

Student, uczeń do 26 roku życia nie podlega ubezpieczeniom społecznym. Umowę zlecenie wypełniamy bez zaznaczania ubezpieczeń. Jeśli kwota za wykonanie zlecenia nie przekracza 200 zł, to program nie liczy kosztów przychodu dla takiej umowy.

Słuchacz studiów podyplomowych i doktoranckich (25lat), wykonując prace zlecone podlega do ub. emerytalnego, rentowego i wypadkowego – ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. W umowie zleceniu zaznaczamy podlega ub. emeryt. i rent.

Student (24 lata) jest zatrudniony w firmie na podstawie umowy o pracę w firmie A. Otrzymuje zlecenie od firmy B. W firmie A podlega obowiązkowo do wszystkich ubezpieczeń. Z tytułu umowy w firmie B nie podlega ubezpieczeniom.

Link do strony głównej

Podatek od nieruchomosci w 2011 roku – granice stawek

W obwieszczeniu z dnia 30 lipca podano górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2011 r.

Za grunty:
a) związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,80 zł od 1 m 2 powierzchni,

b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni
wodnych – 4,15 zł od 1 ha powierzchni,
c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,41 zł od 1 m 2 powierzchni.

od budynków lub ich części:
a) mieszkalnych – 067 zł od 1 m 2 powierzchni użytkowej,
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 21,05 zł od 1 m 2 powierzchni użytkowej,
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu
kwalifikowanym materiałem siewnym – 9,82 zł od 1 m 2 powierzchni użytkowej,
d) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania
świadczeń zdrowotnych – 4,27 zł od 1 m 2 powierzchni użytkowej,
e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego –
7,06 zł od 1 m 2 powierzchni użytkowej;

Link do strony głównej

Badania BHP przy zleceniu

W związku z przeprowadzanymi obecnie nasilonymi kontrolami na budowach powstał następujący dylemat. Czy zleceniobiorca zatrudniony na umowę zlecenie powinien mieć szkolenie BHP? Jak zwykle występują różne interpretacje. Jednak PIP wypowiada się w następujący sposób:
„..Zgodnie z art. 304 § 1 Kodeksu Pracy, pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, o których mowa w art. 207 § 2, osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także osobom prowadzącym w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą.

Należy wskazać, iż przepisy nie rozstrzygają, w jaki sposób ten obowiązek ma być zrealizowany. Jeżeli rodzaj wykonywanej pracy, stopień zagrożeń związanych z warunkami pracy lub przebiegiem procesów jest tak znaczny, że wskazane jest, aby nawet do doraźnego wykonywania tych prac lub przebywania w tych warunkach były dopuszczane wyłącznie osoby fizyczne mające odpowiedni stan zdrowia i przeszkolone w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, to pracodawca lub inny podmiot organizujący pracę może wymagać od osoby, z którą zawiera umowę cywilnoprawną, poddania się badaniu lekarskiemu lub szkoleniu w zakresie bhp. Wówczas osoba ta ma na podstawie art. 211 Kodeksu Pracy obowiązek odbyć szkolenie i poddać się badaniom lekarskim.

Należy ponadto stwierdzić, że osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę mają obowiązek przestrzegania przepisów i zasad bhp na równi z pracownikami – w zakresie ustalonym przez pracodawcę. Nie ma natomiast podstaw do traktowania osób wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę tak jak pracowników. W tym nie ma obowiązku kierowania ich na badania lekarskie i organizowania szkoleń bhp.

Pamiętać należy jednak, że w niektórych sytuacjach realizacja obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy powinna być zrealizowana właśnie przez odpowiednie przeszkolenie pracownika w zakresie bhp i wykonanie badań lekarskich przed dopuszczeniem go do pracy. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oznaczać będzie wówczas zapoznanie pracownika m.in. z oceną ryzyka zawodowego związanego z pracą na określonym stanowisku.

Umowa łącząca strony umowy może określać wszystkie kwestie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeśli bowiem obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie będzie zrealizowany właściwie, to podmiotem odpowiedzialnym będzie pracodawca.” – całość na:http://www.pip.gov.pl

Link do strony głównej

Mandat przy zwrocie vat za materiały

Składając wniosek o zwrot vat możesz otrzymać mandat.

Całość jest na forum:
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?48402-Zwrot-VAT/page36
„przepraszam że daje temat drugi raz – wątek jest już na forum wymiana doświadczeń, ale myślę że temat jest b. ważny – robi się precedens karania mandatem za pomyłkę we wniosku o zwrot VAT.

Złożyłem wniosek o zwrot VAT – rozpatrywanie wniosku trwało bardzo długo, wezwano mnie do US kilka dni przed upływem 6 miesięcznego terminu rozpatrzenia wniosku. Pani poinformowała mnie że we wniosku są błędy: podwójnie włączona faktura, i włączenie faktury zaliczkowej, której kwota była potem ujęta w fakturze końcowej. Na ok 130 złożonych faktur.
Odbyło się postępowanie wyjaśniające, uznałem zastrzeżenia US, podpisano odpowiednie dokumenty – protokół kontroli, nastąpiła decyzja o wypłacie odpowiednio obniżonej kwoty.
Po 2 miesiącach dostaje wezwanie do US gdzie zarzucono mi wykroczenie skarbowe art 76 a par 3 Kodeksu karnego skarbowego i zaproponowano mandat w kwocie 400 zł. W razie odmowy przyjęcia mandatu będzie sprawa przed sądem grodzkim.

Ludzie pomocy czy ktoś spotkał się z takim postępowaniem US, szczególnie gorąco proszę budujących prawników – jakie mam szanse przed sądem grodzkim?

Art. 76. § 1. Kto przez wprowadzenie w błąd uprawnionego organu naraża Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego na bezpodstawny zwrot podatkowej należności publicznoprawnej, w szczególności podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego, zwrot nadpłaty lub jej zaliczenie na poczet zaległości podatkowej lub bieżących albo przyszłych zobowiązań podatkowych,
podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.
§ 3. Jeżeli kwota bezpodstawnie żądana nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1
podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. ”

Link do strony głównej

Wpis do ewidencji dzialalności gospodarczej – jak założyć działalność gospodarczą

instrukcja wypełnienia

Wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej podlegają przedsiębiorcy będącymi osobami fizycznymi. Osoba fizyczna lub wspólnicy spółki cywilnej muszą złożyć wniosek o wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Wniosek do ewidencji działalności gospodarczej zastępuje zgłoszenie do ZUS i KRUS oraz US.

Aby wyjaśnić kwestię nazwy oraz miejsca zamieszkania należy przytoczyć kc (Kodeks cywilny).
Art. 433. kc
§ 1. Firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od firm innych
przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku.
§ 2. Firma nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby
przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności,
źródeł zaopatrzenia.
Art. 434.
Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włączenia do firmy
pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy,
miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.

Art. 25.
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa
z zamiarem stałego pobytu.
Art. 28.
Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.

Bardzo ważną czynnością jest poprawne wskazanie numeru PKD dla prowadzonej działalności. Błędnie wybrane PKD może skutkować tym, że nie będziesz mógł zastosować obniżonej 7% stawki VAT.
Złożenie wniosku nie zwalnia z obowiązku zgłoszenia zasady opodatkowania i w uzasadnionych przypadkach zgłoszenia na druku VAT-R rezygnacji ze zwolnienia np:. art.113 ust. 1 lub 9 ustawy o vat.

Działalność można rozpocząć w dniu złożenia wniosku lub określić dzień późniejszy rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Organy rejestrujące nie mogą odmówić przyjęcia wniosków niekompletnych ani żądać innych dokumentów, które nie są wymagane przez prawo.
Wypełniony wniosek składamy osobiście i podpisujemy w obecności urzędnika lub przesyłamy listem z notarialnym poświadczeniem podpisu. Można także przesłać elektronicznie i podpisać certyfikatem kwalifikowanym.

Składamy więc wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej i czekamy na REGON oraz ZFA w przypadku ZUS-u.
Po ich otrzymaniu możemy wyrobić pieczątkę i złożyć w ZUS-ie ZUA (czyli zgłosić siebie do ubezpieczeń).

Pamiętaj aby w korespondencji z organami administracji używać numeru NIP.

Jeśli sprowadzasz towary na terytorium Rzeczypospolitej masz obowiązek zapewnienia instrukcji w języku polskim oraz na opakowaniach danych przedsiębiorcy (nazwa, adres).

Płatności dokonywane w ramach prowadzonej działalności z innymi przedsiębiorcami oraz przekraczające równowartość 15 000 euro (przeliczane na złote) powinny być dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego.

W trakcie działalności możesz zawiesić działanie w okresie od 1 miesiąca do 24 miesięcy.
Zawieszenie lub odwieszenie działalności wymaga złożenia wniosku edg-1.

Masz pytanie? Dzwoń tu znajdziesz nasze dane

Link do strony głównej

Show Buttons
Hide Buttons